Karta
graficzna –
karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za rendrowanie grafiki i jej
konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza. Podzespół ten jest też
nazywany terminem karta VGA. Określenie to jest poprawne, choć nieco
anachroniczne. Aktualnie częściej stosowanym terminem jest GPU. Pierwsze
karty graficzne potrafiły jedynie wyświetlać znaki alfabetu łacińskiego
ze zdefiniowanego w pamięci karty generatora znaków – tryb tekstowy.
Kolejna generacja kart graficznych potrafiła już wyświetlać w
odpowiednim kolorze poszczególne punkty (piksele) – tryb graficzny.
Nowoczesne procesory graficzne udostępniają wiele funkcji ułatwiających
i przyśpieszających pracę programów. Możliwe jest narysowanie odcinka,
trójkąta, wieloboku, wypełnienie ich zadanym kolorem lub wzorem, tzw.
akceleracja 2D. Większość kart na rynku posiada również wbudowane
funkcje ułatwiające tworzenie obrazu przestrzeni trójwymiarowej, tzw.
akceleracja 3D. Niektóre posiadają zaawansowane algorytmy potrafiące na
przykład wybrać tylko widoczne na ekranie elementy z przestrzeni.
Procesor -
na karcie graficznej wspomaga setki różnych funkcji, z trójwymiarowymi
włącznie. Układy takie pomagają procesorowi komputera rysować linie,
trójkąty, prostokąty, potrafią wygenerować obraz trójwymiarowy, pokryć
go odpowiednią tzw. teksturą (powierzchnią), stworzyć efekt mgły itd.
śrocesor karty graficznej komunikuje się z pamięcią wysyłając i
pobierając z niej informacje o obrazie w tzw. paczkach, przy czym
wielkość tych paczek zależy od procesora karty. śrocesory 64-bitowe
wysyłają paczki 64-bitowe (8-bajtowe), za 128-bitowe paczki 16
bajtowe.To czy procesor jest 64-bitowy czy 128-bitowy, praktycznie nie
powoduje dwukrotnej różnicy prędkości na korzyść układów 128-bitowych.
śrzewaga zaczyna być widoczna przy pracy w wyższych rozdzielczościach.
Układ RAMDAC -
pobiera dane o obrazie wygenerowanym przez
procesor karty graficznej. Dane te są w postaci zbioru różnokolorowych
punktów. Następnie RAMDAC zamienia je na sygnały analogowe i wysyła do
monitora. Im szybszy RAMDAC, tym więcej potrafi wysłać informacji w
ciągu sekundy co ma bezpośredni wpływ na częstotliwość odświeżania (jest
to liczba pojedynczych obrazów, jakie wyświetla monitor w ciągu sekundy.
Częstotliwość 60Hz oznacza, że w ciągu sekundy na ekranie monitora
rysowanych jest 60 pełnych obrazów. Oko ludzkie przestaje odróżniać
"skoki" między obrazami już przy szybkości ok. 25 obrazów na sekundę,
więc częstotliwość 60 Hz wydawałaby się aż za duża. Jak się okazuje w
praktyce, przy 60Hz prawie nie widać migotania obrazu, ale nasze oczy
się męczą. Dlatego do pracy przy komputerze powinnimy ustawiać
częstotliwość co najmniej 75Hz, zaś im więcej tym lepiej. Warto przy tym
wiedzieć, że ustawienie częstotliwości większej niż 85Hz nie ma już
wpływu na nasz wzrok. Również czynnikiem wpływającym na prędkość karty
graficznej jest typ magistrali, z jaką komunikuje się ona z komputerem.
Webdesing by Patrycja Werra Kl III TiA